Foto zdroj: Wikipedie
Katolické svědectví
„Protestantismus znevažující autoritu církve nemá žádné opodstatnění pro svou teorii o neděli. Bylo by logické, kdyby zachovávali sobotu spolu se židy.“ (Americký katolický čtvrtletní přehled, leden 1883)
„Jsi protestant a vyznáváš, že se řídíš pouze Biblí, přesto však jednáš proti jasnému tvrzení Bible a místo soboty světíš jiný den. Přikázání světit sedmý den je jedním z deseti přikázání. Kdo ti dovolil šlapat po čtvrtém z nich?“ (knihovna křesťanského učení, str.3)
„Protestanté nemají v Písmu žádný podklad pro svůj den odpočinku. Bez pověření Písma zrušili zachovávání soboty a bez pověření Písma ji nahradili nedělí – to všechno mohou tedy doložit jenom autoritou tradice.“ (Keenanův Dogmatický katechismus, str. 354)
„Jestliže je Bible jediným průvodcem křesťana, potom mají Adventisté sedmého dne pravdu, když spolu se židy zachovávají sobotu. Není to podivné, když protestanté, kteří pokládají Bibli za svého jediného učitele, následují v této otázce nedůsledně církev?“ (Otec Conway, Krabice otázek, str.179)
„Pro zdravý rozum je přijatelná jedna z těchto dvou alternativ: Buď protestantismus a zachovávání soboty, nebo katolictví a zachovávání neděle. Kompromis není možný.“ (Americký katolický čtvrtletní přehled, leden 1883)
Baptistické svědectví
„Přikázání světit den odpočinku existovalo a existuje, ale dnem odpočinku nebyla neděle. S určitým pocitem vítězství byl den odpočinku se všemi jeho povinnostmi, výsadami a svatostmi přenesen ze sedmého na první den týdne. Již dlouho studuji tuto otázku s vážnou touhou poznat, kde bych mohl nalézt záznam o této změně. V Novém zákoně ne, to v žádném případě. Pro změnu dne odpočinku ze sedmého na první den týdne není v Písmu skutečně žádný důkaz.
Rád bych řekl, že otázka soboty je v tomto směru nejhlubší a nejspletitější otázkou pro křesťanské instituce, které v současné době na sebe upoutávají pozornost křesťanů. Jediným důvodem, proč tato otázka nepodněcuje křesťany k náboženským diskusím, je to, že ke změně došlo na samém počátku křesťanských dějin.
Zdá se mi nepřijatelné, že by se Ježíš během 3 let neustálého styku s učedníky – kdy s nimi často hovořil o otázce soboty, diskutoval o ní z různých pohledů a osvobozoval ji od falešných pozlátek – nikdy nezmínil o tom, že by mělo dojít ke změně tohoto dne. Dokonce tak neučinil ani během 40 dnů po vzkříšení. Pokud víme, touto otázkou se nezabýval ani Duch, který byl učedníkům dán, aby jim připomněl všechny věci , které jim Ježíš zvěstoval. Svůj postoj k této otázce nevyjádřili inspirované apoštolové ani při kázání evangelia, ani při zakládání sborů, a nehovořili o ní ani ve sborech, které již byly založeny.
Samozřejmě, velmi dobře vím, že neděle v raných dobách křesťanství nebyla svátečním dnem, jak o tom svědčí církevní otcové a jiné zdroje. Ale je veliká škoda, že tento den je poznamenán pohanstvím, pokřtěn jménem boha slunce, přijat a posvěcen papežským odpadnutím, a přesto uzákoněn a jako posvátný zanechán protestantismu!“ (Dr.Edvard T.Hiscox, autor Baptistické příručky, citováno podle The New York Examiner, 16)
Kongregacionalistické svědectví
„Je zcela jasné, že můžeme neděle prožít velmi zbožně a nekompromisně, a přesto nezachováváme den odpočinku...Sobota vznikla na základě zvláštního, božského přikázání. Žádné podobné přikázání se nevztahuje k zachovávání neděle...V Novém zákoně není jediná věta o tom, že bychom měli být nějak potrestáni za porušování svatosti neděle.“ (R.W.Dale, Deset přikázání)
Presbyteriánské svědectví
„Křesťanský den odpočinku (neděle) není doložen Písmem a v původní církvi se nezabýval dnem odpočinku.“ (Dwightova teologie, sv.IV, str.401)
„Bůh ustanovil sobotu při stvoření člověka, sedmý den oddělil a zavedl jeho zachovávání jako univerzální a nepřetržitý morální závazek pro celé lidstvo.“ (Dr.Archibald Hodges v Traktátu č.175 presbyteriánského publikačního výboru)
Anglikánské svědectví
„Sedmý den týdne byl pozbaven svého nároku na povinné zachovávání a jeho výsady byly přeneseny na den první bez jakéhokoli přímého návodu Písma.“ (William E.Gladstone, Později sebraná fakta, str.342)
„V Novém zákoně není ani slovo, ani zmínka o tom, že bychom v neděli neměli pracovat...Odpočinku v neděli se netýká žádný božský zákon...Zachovávání popelečné středy nebo postu stojí na stejných základech jako zachovávání neděle.“ (Canon Eyton, Deset přikázání, str.62.63.65)