SedmyDenSobota.cz (Na úvodní stránku) SedmyDenSobota.cz

Svědectví katolíků i protestantů o dni odpočinku

PrintTisk

Svědectví katolíků i protestantů o dni odpočinku

31_den_odpocinku.jpg

Foto zdroj: Wikipedie

Katolické svědectví

„Protestantismus znevažující autoritu církve nemá žádné opodstatnění pro svou teorii o neděli. Bylo by logické, kdyby zachovávali sobotu spolu se židy.“ (Americký katolický čtvrtletní přehled, leden 1883)

„Jsi protestant a vyznáváš, že se řídíš pouze Biblí, přesto však jednáš proti jasnému tvrzení Bible a místo soboty světíš jiný den. Přikázání světit sedmý den je jedním z deseti přikázání. Kdo ti dovolil šlapat po čtvrtém z nich?“ (knihovna křesťanského učení, str.3)

„Protestanté nemají v Písmu žádný podklad pro svůj den odpočinku. Bez pověření Písma zrušili zachovávání soboty a bez pověření Písma ji nahradili nedělí – to všechno mohou tedy doložit jenom autoritou  tradice.“ (Keenanův Dogmatický katechismus, str. 354)

„Jestliže je Bible jediným průvodcem křesťana, potom mají Adventisté sedmého dne pravdu, když spolu se židy zachovávají sobotu. Není to podivné, když protestanté, kteří pokládají Bibli za svého jediného učitele, následují v této otázce nedůsledně církev?“ (Otec Conway, Krabice otázek, str.179)

„Pro zdravý rozum je přijatelná jedna z těchto dvou alternativ: Buď protestantismus a zachovávání soboty, nebo katolictví a zachovávání neděle. Kompromis není možný.“ (Americký katolický čtvrtletní přehled, leden 1883)

Baptistické svědectví

„Přikázání světit den odpočinku existovalo a existuje, ale dnem odpočinku nebyla neděle. S určitým pocitem vítězství byl den odpočinku se všemi jeho povinnostmi, výsadami a svatostmi přenesen ze sedmého na první den týdne. Již dlouho studuji tuto otázku s vážnou touhou poznat, kde bych mohl nalézt záznam o této změně. V Novém zákoně ne, to v žádném případě. Pro změnu dne odpočinku ze sedmého na první den týdne není v Písmu skutečně žádný důkaz.

Rád bych řekl, že otázka soboty je v tomto směru nejhlubší a nejspletitější otázkou pro křesťanské instituce, které v současné době na sebe upoutávají pozornost křesťanů. Jediným důvodem, proč tato otázka nepodněcuje křesťany k náboženským diskusím, je to, že ke změně došlo na samém počátku křesťanských dějin.

Zdá se mi nepřijatelné, že by se Ježíš během 3 let neustálého styku s učedníky – kdy s nimi často hovořil o otázce soboty, diskutoval o ní z různých pohledů a osvobozoval ji od falešných pozlátek – nikdy nezmínil o tom, že by mělo dojít ke změně tohoto dne. Dokonce tak neučinil ani během 40 dnů po vzkříšení. Pokud víme, touto otázkou se nezabýval ani Duch, který byl učedníkům dán, aby jim připomněl všechny věci , které jim Ježíš zvěstoval. Svůj postoj k této otázce nevyjádřili inspirované apoštolové ani při kázání evangelia, ani při zakládání sborů, a nehovořili o ní ani ve sborech, které již byly založeny.

Samozřejmě, velmi dobře vím, že neděle v raných dobách křesťanství nebyla svátečním dnem, jak o tom svědčí církevní otcové a jiné zdroje. Ale je veliká škoda, že tento den je poznamenán pohanstvím, pokřtěn jménem boha slunce, přijat a posvěcen papežským odpadnutím, a přesto uzákoněn a jako posvátný zanechán protestantismu!“ (Dr.Edvard T.Hiscox, autor Baptistické příručky, citováno podle The New York Examiner, 16)

Kongregacionalistické svědectví

„Je zcela jasné, že můžeme neděle prožít velmi zbožně a nekompromisně, a přesto nezachováváme den odpočinku...Sobota vznikla na základě zvláštního, božského přikázání. Žádné podobné přikázání se nevztahuje k zachovávání neděle...V Novém zákoně není jediná věta o tom, že bychom měli být nějak potrestáni za porušování svatosti neděle.“ (R.W.Dale, Deset přikázání)

Presbyteriánské svědectví

„Křesťanský den odpočinku (neděle) není doložen Písmem a v původní církvi se nezabýval dnem odpočinku.“ (Dwightova teologie, sv.IV, str.401)

„Bůh ustanovil sobotu při stvoření člověka, sedmý den oddělil a zavedl jeho zachovávání jako univerzální a nepřetržitý morální závazek pro celé lidstvo.“ (Dr.Archibald Hodges v Traktátu č.175 presbyteriánského publikačního výboru)

Anglikánské svědectví

„Sedmý den týdne byl pozbaven svého nároku na povinné zachovávání a jeho výsady byly přeneseny na den první bez jakéhokoli přímého návodu Písma.“ (William E.Gladstone, Později sebraná fakta, str.342)

„V Novém zákoně není ani slovo, ani zmínka o tom, že bychom v neděli neměli pracovat...Odpočinku v neděli se netýká žádný božský zákon...Zachovávání popelečné středy nebo postu stojí na stejných základech jako zachovávání neděle.“ (Canon Eyton, Deset přikázání, str.62.63.65)


Další zajímavé články a videa o sobotě

Příprava na sobotu

19_priprava_na_sobotu.jpg Hned na počátku čtvrtého přikázání Pán říká: „Pamatuj!” On věděl, že lidé ve svých starostech a trampotách by se chtěli omlouvat, že nemohou plně dodržovat požadavek zákona, nebo že jeho svatý ...

Změna Božích přikázání - tajemství nepravosti

13_zmena_bozich_prikazani.jpg Kdo se tedy odvážil změnit Boží přikázání? Kdo zcela vypustil druhé přikázání a čtvrté změnil? Konstantinův zákon o neděli - Zákon vydaný císařem Konstantinem dne 7. března r. 321 po Kr., v ...

Bůh poslal tři anděly aby nás varovali! - Zjevení 14.kapitola

32_poselstvi_tri_andelu.jpg Aby lidé byli připraveni obstát ve velikém dni Božím, mělo být  adventním hnutím dokonáno velké dílo nápravy. Bůh viděl, že mnozí z Jeho vyznávajícího lidu nepracují pro věčnost, a ve svém ...

Je úsměvné když protestanté světí neděli - odepsal Katolický představený

30_papez_pius_xi.jpg Foto zdroj: Wikipedie Je úsměvné když protestanté světí neděli - odepsal Katolický představený Nedávno se mi dostal do rukou americký magazín A Time for Joy, kde bylo otištěno několik dopisů "obyčejných" lidí a ...

Průřez staletími a sobotní den

43_sobota_prurez_staletimi.jpg Pevný řetěz pravdy o zachovávání sedmého dne soboty se táhne všemi staletími. Pečlivé studium dostupných historických zdrojů z prvního až pátého století odhaluje podivuhodnou skutečnost že svatost pravé Biblické soboty byla ...

SedmyDenSobota.cz - Svědectví katolíků i protestantů o dni odpočinku